Tablice multimedialne w roli głównej
Mimo stresu i uciążliwości przygotowań - nauczyciele naszej szkoły co roku kultywują tradycję lekcji pokazowych. Na czym polegają? Otóż... jeden pedagog staje przed klasą, a na całą interakcję patrzą uważnie - inni nauczyciele. Stres stresem, ale ileż się można nauczyć! Warto przygotować taki pokaz - odświeża on zdecydowanie warsztat pracy nauczycieli, integruje grono, a co za tym idzie - podnosi znacznie poziom nauczania.
Motywem wiodącym na lekcjach pokazowych 17 kwietnia 2013 r. było wykorzystanie tablic multimedialnych, których w naszej szkole nie brakuje. Dominują na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej oraz w nauczaniu języków obcych i informatyki.
Lekcję dla najmłodszych przygotowała i poprowadziła pani Aldona Szkalska, realizując temat "Być Ślązakiem - to powód do dumy". Klasa 2b to klasa małych artystów - w śląskich strojach regionalnych, których części swobodnie nazywali po śląsku, śpiewali śląskie piosenki, tańczyli tradycyjne tańce i odgrywali scenki. Treści nauczania wprowadzały się do ich młodziutkiej świadomości przy okazji, po drodze, w sposób naturalny - czyli najskuteczniej. Wszystkie zmysły dzieci były "wykorzystane" w edukacji, łącznie ze zmysłem smaku, który m u s i a ł zareagować pozytywnie na przygotowane przez rodziców specjały kuchni śląskiej. Tablica multimedialna pomagała zobrazować treści nauczania, a także wzbogacić lekcję muzycznie. I tu nastąpiła niespodzianka, szachowe posunięcie nauczycielki - obok tradycyjnych piosenek śląskich, ukazujących piękne tradycje, porządek świata i harmonię - mogliśmy posłuchać utworu będącego przeciwwagą dla nieco idealizowanej rzeczywistości.
Piosenka "Moj hajmat" zespołu Oberschlesien przywołała z jednej strony realistyczną wizję smutnego Śląska ze wszystkimi problemami społecznymi, ale jednocześnie pomogła zaprezentować dzieciom pełen obraz rzeczywistości, nieprzekłamany idealizmem, niezafałszowany. W końcu to cel edukacji - ukazywać dzieciom fakty, nie tylko wizje. Nota bene - gdy zabrzmiał Oberschlesien, wszystkie "wionki" i "kaboty" zaczęły poruszać się w rytm ciężkiej muzyki...
Niezapomniana lekcja, niezapomniane wrażenia.
Podobne emocje wzbudziły pozostałe pokazy - panie Iwona Skorzec, Małgorzata Wrzosek i Joanna Kurpiel obudowały lekcję języka angielskiego, infomratyki i języka polskiego całą gamą bodźców, gier i innych zabiegów dydaktycznych, które miały na celu zająć w pełni uwagę i umysły uczniów.
Teoretyczną obudowę w formie referatu o wykorzystaniu tablicy multimedialnej i technologii informacyjnej zaprezentowała pani Augystyna Janta. Zgodnie z wymową referatu - informatyzacja procesu nauczania nie jest już niczym nowym ani odkrywczym. Jest niezbędną w nauczaniu sferą, ponieważ uczniowie posługują się techniką komputerową w bardzo szerokim wymiarze. Nauczyciele nie mogą tego faktu ignorować. Dostosowują więc metody nauczania oraz komunikację z uczniami do nowoczesnych wymagań współczesności.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z lekcji pokazowych.