Witamy w Szkole Podstawowej nr 36 w Bytomiu

Wykorzystanie Technik Celestyna Freineta na zajęciach innowacyjnych w klasie 3c

3c-walentynki-5Innowacyjny program klasy artystycznej opiera się również na założeniach Pedagogiki Celestyna Freineta, które realizowane są przy okazji różnorodnych zajęć, w której główne podłoże stanowi swobodna twórczość uczniów, a wyrazem jej są różne formy ekspresji artystycznej i praktycznej uczniów. Inspiracją do wykorzystania technik Freineta były Walentynki, które nie ograniczały się tylko do zwykłego wykonania Kart Walentynkowych, ale zgodnie z założeniami tej koncepcji uwzględniały celowe, globalne planowanie działań obejmujących różne sfery. Klasa została podzielona na grupy, której przyporządkowano kolejne zadania do wykonania przy wspólnej dyskusji uwzględniając różnorakie predyspozycje uczniów. Pierwsza grupa miała za zadanie dotrzeć do różnych źródeł opisujących postać św. Walentego i historii wokół święta. Kolejna grupa pisała swobodne teksty wokół tematu przyjaźni, wykorzystując dowolnie wybraną formę przekazu – list, poezja, opis gdzie za zgodą autora prezentowano na forum swoją pracę, a w dalszej kolejności następował wspólny wybór najciekawszej pracy. Aktorskie poczynania przypadły grupie z wielką inspiracją, która dała wyraz w scenkach „Telefon do Przyjaciela”. Wykonanie niecodziennych kart walentynkowych, uwzględniających różnorodne techniki plastyczne z ciekawą sentencją skierowaną do odbiorcy typu („Cenię Cię za …,”, „Dobrze mieć takiego przyjaciela…”) to ostatni etap, którym przypadł w udziale wszystkim, bo w tak szczególnym Dniu św. Walentego wszyscy chcemy być obdarowywani gestami dobroci, przyjaźni, miłości . Nam się to udało. Zobaczcie sami.