Witamy w Szkole Podstawowej nr 36 w Bytomiu

„Ty też możesz uratować świat”

W ramach akcji: „Ty też możesz uratować świat” uczniowie naszej szkoły realizowali zajęcia w oparciu o przygotowane scenariusze.

Pierwszy z nich to: „Odpowiedzialność – ważne słowo”, aby rozpocząć rozmowę z dziećmi o odpowiedzialności uczniowie wysłuchali historii o koniu w Zakopanem. Wielu z nich miało łzy w oczach, niektórzy byli oburzeni jak można tak traktować zwierzę. Był to dobry moment , żeby odpowiedzieć na pytanie: co znaczy, że ktoś jest za kogoś odpowiedzialny. Niektórzy uczniowie mają w domu psy lub koty, dla nich to właśnie opieka, karmienie, wychodzenie na spacer są oznaką odpowiedzialności. Były też głosy, że można być odpowiedzialnym za coś, na przykład pożyczając od kogoś rolki, jestem odpowiedzialny za ewentualne zarysowanie lub zniszczenie.

W dalszej części zajęć dzieci wylosowały kartki z zawodami, odgrywając role, reszta klasy miała za zadanie odgadnąć co to za profesja i czy jest to odpowiedzialny zawód. Uczniowie świetnie poradzili sobie z tym zadaniem. Na koniec zajęć nauczyciel podsumował ich pracę mówiąc, że każde nasze działanie niesie pewne konsekwencje – musimy o tym pamiętać.  Życie stawia przed nami różne role – będziemy lekarzami, youtuberami, nauczycielami, piekarzami – każda z nich jest ważna i wpływa na życie innych ludzi.

Drugie zajęcia dotyczyły tematu: „Oszczędzamy – pomagamy.”

Na początku zajęć dzieci rozmawiały na temat oszczędzania, co to znaczy oszczędzać , czy warto oszczędzać. Następnie wybierały  cel na który mogłyby przeznaczyć jakąś sumę pieniędzy. Pomysłów było wiele na nowy telefon, na grę, jednak zdecydowana większość pomyślała nie o sobie, a o innych. Wywiązała się ciekawa dyskusja, uczniowie wymieniali się doświadczeniami, w jaki sposób już komuś pomogli, jedni chorej sąsiadce zrobili zakupy, inni wyprowadzili psa starszej Pani. Kiedy nadszedł czas na obranie wspólnego celu, wybór padł na wirtualną adopcję psa. Uczniowie zdecydowali się, że część swojego kieszonkowego oddadzą na pomoc zwierzętom w schronisku – wirtualna adopcja psa. Szczęściarzem został maleńki piesek o imieniu Ryś z fundacji „Przyjaciele braci mniejszych”.

Uczniowie naszej szkoły są już od dawna wkręceni w pomaganie, kolejny już rok zbierają  plastikowe nakrętki na szlachetny cel – rehabilitacja małego Antosia.  Zebraliśmy już 3 tony nakrętek.

Konkluzją zajęć było stwierdzenie, że nie możemy być obojętni. Musimy pamiętać, że każde nasze, nawet najdrobniejsze działanie, może mieć wielką moc.

Trzecie zajęcia dotyczyły tematu: ”Szacunek – inny, ale taki jak ja”

Zajęcia zaczęły się od pytania: co to jest tolerancja? Słowo tolerancja zostało zapisane na tablicy, uczniowie kolejno podchodzili i zapisywali z czym im się to słowo kojarzy. Następnie rozmawialiśmy o tym, że tolerancja to otwartość i empatia do odmienności i różnorodności ludzi, którzy nas otaczają. To chęć zrozumienia drugiego człowieka, rozwijanie wrażliwości. Na podstawie wysłuchanej bajki Aleksandra Fredry: „Paweł i Gaweł” uczniowie  odnieśli się do kwestii jakich zachowań nie należy tolerować, jakich granic nie wolno przekraczać.  W międzyczasie jedna z grup rysowała plakat dotyczący tolerancji. Kolejna grupa miała podać przykłady, kiedy człowiek jest tolerancyjny, w jakich sytuacjach. W naszej szkole są uczniowie z Ukrainy, którzy zostali otoczeni opieką i zrozumieniem przez swoich polskich kolegów, jest to lekcja tolerancji dla naszych dzieci. Klasa dowiedziała się również, że istnieje dokument, który broni podstawowych praw wszystkich ludzi: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.

Kolejnym etapem lekcji było przeczytanie opowiadania: „Opowieść żółtego namiotu”, po lekturze uczniowie stwierdzili, że nie tylko należy się szacunek do osób, ale i dla przedmiotów. Bo przecież szacunek dla przedmiotów zapewnienia im długie życia, a to jest postawa, która służy naszej planecie.

akcja