Projekt Samorządu Uczniowskiego kl. 4-8: Szkoła Demokracji
Projekt Samorządu Uczniowskiego kl. 4-8: Szkoła Demokracji
Cztery uczennice klasy 8a: Maja Siwek, Julia Zimolong, Gabrysia Dereń i Wiktoria Fricowska reprezentują naszą szkołę w projekcie Szkoła Demokracji. Regularnie biorą udział w Szkoleniach liderskich dla uczestników projektu. Jest to ogromne wyzwanie, gdyż każde szkolenie trwa kilka godzin.
Szkolenia są uzupełnieniem praktycznej pracy uczniów i uczennic w szkole, mają na celu wzrost wiedzy i umiejętności uczestników w różnych obszarach. Program szkoleniowy realizuje cele kompleksowego programu kształcenia w zakresie zaangażowania obywatelskiego młodych ludzi oraz prowadzi do rozwijania u osób uczestniczących kompetencji analitycznych, interpersonalnych, komunikacyjnych, kognitywnych oraz umiejętności: krytycznego myślenia, ciekawości poznawczej, pracy w zespole, twórczego myślenia, rozumienia spraw publicznych i lokalnych, stosowania narzędzi i sposobów zaangażowania obywatelskiego, efektywnej komunikacji, wystąpień publicznych i komunikacji w zespole, poszukiwania kompromisu. Szkolenia są prowadzone metodami i technikami angażującymi do działania i praktykowania rozwijanych kompetencji.
Szkolenie 1 – Finansowanie – Na szkoleniu zdobyły informacje jakie są sposoby zdobywania środków na działania samorządu uczniowskiego. Jakie są instytucje i osoby w otoczeniu szkoły, które mogą nas wesprzeć, jak nawiązywać i utrzymać relacje z sojusznikami oraz jak napisać dobry wniosek na mini-grant lub do budżetu obywatelskiego.
Szkolenie 2 – Komunikacja i informowanie – Na szkoleniu poruszone były zagadnienia: wypracowanie cech dobrej komunikacji, poznanie narzędzi komunikowania i informowania. Jak mówić, żeby nas słuchano i jak skutecznie docierać do koleżanek i kolegów, żeby jak najwięcej osób mogło brać udział w podejmowaniu istotnych decyzji.
Szkolenie 3 – Debata oxfordzka – Omówienie zasad debaty, przygotowanie i przeprowadzenie debaty oxfordzkiej na wybrany temat. Debata została przygotowana przez 2 gr., tj. GRUPA ZA i Grupa PRZECIW. Uczennice przygotowały się do udziału w debatach publicznych oraz podniesienia poziomu kultury wypowiedzi i umiejętności argumentacji w sporze.
Po zakończeniu wszystkich szkoleń uczennice przekażą reszcie członków Samorządu Uczniowskiego czego się nauczyły.